Začínáte se sportem? Pozor na začátečnické úrazy a bolesti

17.9.2018

Mnozí lidé pravidelně sportují, snaží se jíst zdravě a celkově se o své tělo starat. Stydíte se, že vy k nim nepatříte a hodláte to s novým školním rokem napravit? Pozor, ať netrénované tělo nepřeceníte.

Je skvělé, že jste se rozhodli začít pravidelně s nějakým pohybem. To tělu po všech stránkách prospěje. Pokud jste ale poslední dobou spíše zaháleli, nasazujte tempo a zátěž raději pozvolna.

Vrhnout se po hlavě do pohybu naplno může netrénovanému tělu způsobit řadu následných problémů. Zároveň se často objeví příznaky problémů, o kterých se při běžném pohybu nedozvíte. Když pominete nebezpečí infarktu nebo zjištění, že nestačíte s dechem, bývá častým varovným znamením bolest v kloubech, což mohou být příznaky osteoartrózy.

Jde o selhání obnovy kloubní chrupavky. Poškození kloubů osteoartrózou je tím větší, čím více zatěžujeme své klouby sportem či nevhodným pohybem. Onemocnění lze rozpoznat podle několika příznaků. „Mezi nejvýraznější patří především bolest a ztuhlost kloubů při zátěži, dále pak citlivost na chlad a počasí, bolesti svalů, výrazné zhoršení pohyblivosti nebo dokonce i bolesti během noci. Typická je také tzv. startovací bolest a ztuhlost, která vzniká především ráno po probuzení, případně po jiném delším klidu“ vysvětluje MUDr. Pavel Drbal, specialista na fyzikální a rehabilitační lékařství.

Rozvoj onemocnění bývá velmi pozvolný a někdy může trvat i několik let. V případě, že není zánět včas rozpoznán a léčen, může vést až k ubývání chrupavkové hmoty a postihovat i další kloubní tkáně, především pak kloubní kost. Ta se v konečné fázi začne postupně rozpadat a nezbývá než zvolit chirurgické řešení – instalaci totální endoprotézy.

Jak se o své klouby starat zodpovědně?

Genetické dispozice si nevybíráme, ale to, jak se ke svým kloubům chovat, ovlivnit můžeme. Ideálním řešením, jak se o své klouby starat a dopřát jim dostatečnou výživu, mohou být například doplňky stravy, jejichž hlavní účinnou látkou jsou tzv. kolagenní peptidy. Kolagen totiž tvoří až 70 % sušiny kloubních chrupavek a je základní stavební bílkovinou, která tvoří pojivové tkáně našeho pohybového aparátu. Kolagen nelze ve výživě tkání kloubů nahradit jinak než jedinou látkou – opět samotným kolagenem. Jedině tak se pojivová tkáň může správně vyvíjet a následně tak mnohem lépe odolávat přetěžování bez toho, aniž bychom v budoucnu museli řešit zdravotní následky.

Pozor na úrazy

Úrazy kloubů mohou být buď méně vážné, kdy stačí kloub zpevnit použitím obinadla, anebo vážné, které jsou spojeny s výraznou bolestí, otokem a hematomem a omezením hybnosti zraněného kloubu. Jako první pro zmírnění otoku kloub ledujte, nohu si položte nad úroveň kyčle, a postižené místo stabilizujte obinadlem. „Nohu především nezatěžujte, a co nejdříve vyhledejte pomoc lékaře. Následná léčba se liší dle typu a rozsahu poranění kloubu. Záleží, zda se jedná o mikrotraumata, nebo už o malé natržení či dokonce úplné poškození kloubních pouzder, vazů, šlach eventuálně úponů a svalů. Pokud se jedná pouze o mikrotraumata, vhodná terapie je možná ihned,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. U větších strukturálních poškození je nutný nejdříve klid 4 – 6 týdnů, než může pacient začít naplno zatěžovat. Vhodným pohybem může být například plavání, rychlá chůze, některá jogínská cvičení nebo jízda na kole. Vybírejte si obuv s měkčí podrážkou tlumící nárazy při pohybu a stravujte se zdravě. Snížíte tak riziko nadváhy.

Nevhodné sporty

„V případě potíží s bolestmi zad či kloubů bych doporučila vyhýbat se sportům, které jsou spojeny s vyšší a nárazovou zátěží (například při rychlém a náhlém pohybu, jako je třeba tenis, ale i golf). A také aktivitám, při nichž dlouhodobě zatěžujeme pohybový aparát (například dlouhodobý běh). Dále byste se měli vyhýbat sportům, u kterých si nemůžete zvolit vlastní tempo a také těm, u kterých hrozí vyšší míra rizika úrazu či pádu, jako volejbal nebo fotbal,“ dodává MUDr. Michaela Tomanová. Vyhýbat bychom se také měli všem dalším kontaktním a bojovým sportům.

Zdroj: http://doma.nova.cz/

Zavolejte nám.

+420 465 544 207