Nemůžete se hnout? Co dělat, když vás bolí záda, nohy nebo klouby

27.8.2018

Co dělat, když dá bolest pohybu červenou?

Sedavý způsob života, stárnutí populace a nárůst obezity způsobují, že problémů s bolestí kloubů, ale i pohybového aparátu obecně přibývá. Nejčastěji Čechy trápí bolest kolenních (65 %) a kyčelních (33 %) kloubů. Nezřídka může kohokoli přepadnout akutní bolest zad, ramene, lokte, zápěstí a dalších částí těla, které vezmeme často na vědomí až tehdy, když zabolí.

Pravděpodobně během života v nějaké formě zastihne každého a trvat může v řádu hodin, ale i dnů. Jedno mají všechny případy společné – chceme se bolesti zbavit co nejrychleji a ideálně zabránit jejímu návratu. Základem je ale zjistit, co je příčinou bolesti, najít vhodný způsob, jak ji odstranit, zamyslet se nad tím, jak jí předcházet a dát pohybu zelenou.

Příčin akutní bolesti může být několik: od drobných zranění přes přetížení kloubů či artrózu až po systémová onemocnění. „U svých pacientů často vidím, že mají tendenci problém tzv. ‚vydržet‘, což ne vždy považuji za zcela vhodné. V dnešní době není nutné se trápit bolestí, mnohem prospěšnější je přemýšlet nad tím, proč přichází a jak jí předejít,“ říká as. MUDr. Petr Fulín, Ph.D., z 1. ortopedické kliniky 1. LF UK a FN Motol v Praze. Akutní bolest je přirozenou reakcí organismu na přetížení nebo poškození některé tělesné tkáně a slouží jako varovný signál. Při řešení bolesti je vhodné volit takovou léčbu, která působí jak analgeticky, tak protizánětlivě na všechny složky pohybového aparátu (kosti, klouby, svaly a vazivo) a je šetrná k organismu.

Akutní bolesti řešte hned, dlouhodobě ale pátrejte po příčině

V momentě, kdy akutní bolest přijde, není třeba nechat se jí trápit a omezovat. Co je ovšem podstatné, že cestu k úlevě od ní je třeba pečlivě vybírat. I v případě bolestí pohybového aparátu je možné volit analgetikum, které je přímo vyvinuté na úlevu od akutní bolesti svalů, kostí i kloubů a disponuje protizánětlivým účinkem. K dispozici je několik tipů účinných látek: kortikosteroidy (pozor, mají vliv na hormony lidského těla), nesteroidní antirevmatika (s protizánětlivým a analgetickým účinkem) nebo naproxen (snižuje riziko kardiovaskulárních komplikací).

Vedle léků úlevu od bolesti mohou podpořit další kroky. Mezi ně patří např. nahřívací polštářek nebo termofor a relaxace, která uvolní napětí ve svalech a sníží únavu a úzkost. Stačí se pár minut denně věnovat relaxačnímu cvičení. Vedle samotného podávání cílených analgetik je možné odstranění bolesti podpořit i lokálně, a to ve formě gelu, který je ideální při poranění měkkých tkání.


Jen odstranění bolesti nestačí

Bolest je signálem organismu, který značí, že něco není v pořádku. Její zastavení je proto jedním krokem z mnoha. Při problémech s pohybovým aparátem může svou roli hrát i dědičnost, každopádně ale svým kloubům pomůžete, pokud snížíte jejich zátěž. Ať už redukcí hmotnosti, nebo vhodnými pracovními či kompenzačními pomůckami a cvičením.

Důležité je nepřestat se hýbat ani v momentě, kdy přijde bolest. Pravidelný pohyb a dynamická zátěž jsou zásadní pro udržení normálního metabolismu a funkce kloubních chrupavek, promazávání a výživu vašich kloubů a udržení silných svalů kolem kloubů, které je chrání před nadměrnou zátěží.

„V případě potíží s bolestmi zad či kloubů bych doporučila vyhýbat se sportům, které jsou spojeny s vyšší a nárazovou zátěží (například při rychlém a náhlém pohybu, jako je třeba tenis, ale i golf). A také aktivitám, při nichž dlouhodobě zatěžujeme pohybový aparát (například dlouhodobý běh). Dále byste se měli vyhýbat sportům, u kterých si nemůžete zvolit vlastní tempo a také těm, u kterých hrozí vyšší míra rizika úrazu či pádu, jako volejbal nebo fotbal,“ doporučuje MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. Vyhýbat bychom se také měli všem dalším kontaktním a bojovým sportům.

Zdroj: http://doma.nova.cz/

Zavolejte nám.

+420 465 544 207